مردمشناسی یکی از شرایط موفقیت در امر تبلیغ، به شمار میرود، شناخت فرهنگ و آداب و رسوم ملی، در نظر گرفتن نیازها، کمبودها و مشکلات ویژه مردم هر منطقه و نیز توجه به میزان تحصیلات و سطح آگاهی های مردم و مسائلی دیگر از این گونه، از شرایط اساسی کارآمدی امر تبلیغ به شمار می آید.
به گزارش روابط عمومی ادارهکل تبلیغات اسلامی کردستان، حجتالاسلام برومند رازیانی رئیس ادارهتبلیغات اسلامی شهرستان سقز به مناسبت یکم تیرماه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی یادداشتی نوشت.
بسم الله الرحمن الرحیم الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفي بِاللَّهِ حَسيباً(39 احزاب)
معتقدیم این مجموعه ای که امروزه به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی گرد هم آمده اند، بالاترین و منسجم ترین مجموعه ای است که در طول تاریخ تبلیغاتمان داشته ایم. چهره نورانی اسلام را برای جهانیان روشن نمایید که اگر این چهره با آن جمال جمیل که قرآن و سنّت در همه ابعاد به آن دعوت کرده اند، از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج فهمی های دوستان خودنمایی نماید، اسلام جهانگیر خواهد شد. (مقام معظم رهبری مدظلهالعالی)
امروزه تمامی مکاتب فکری و سیاسی و فرهنگی دنیا بیشترین قدرت و هیمنه خود را مدیون بنگاههای خبری و دستگاههای عظیم تبلیغاتی خود هستند که از یک سو با کار تبلیغاتی و ایجاد فضای جنگ روانی گسترده برای دولتها و مکاتب مطلوب خودشان هیمنه اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی به وجود میآورند و از سوی دیگر با تهاجمی ناجوانمردانه به فرهنگ کشورهای مستقل سعی در قبولاندن فرهنگ استعماری خود به آنها دارند و به راستی اگر این پردههای دروغین ساخته و پرداخته رسانهها و غولهای تبلیغاتی آنها از میان برداشته شود شاهد پوچی و تو خالی بودن این هیمنههای دروغین خواهیم بود و حقانیت مکاتب توحیدی و انقلابهای ارزشی و مردمی که انقلاب اسلامی ایران در صدر آنهاست بیشتر روشن میشود.
بخوبی میدانیم که انقلاب اسلامی ایران با توجه به ماهیت استکبار ستیزی و عزتمندانه خود در مبارزه با سیطره هر نوع قدرت شرقی و غربی همیشه مورد هجمه سنگین تبلیغاتی و فرهنگی دشمن بوده است و در این شرایط نظامی کارآمد و موفق است که ابزار تبلیغاتی کارآمدی داشته باشد.
در عصر حاضر که استکبار جهانی تمامی توان خود را برای تهی کردن نسلهای این انقلاب، به ویژه نسل جدید از انقلاب و ارزشهای دینی و اسلامی به کار گرفته اند، بر همگان است که با احساس وظیفه و تکلیف، به تقویت پایههای تقوا و تعهد در این مرز و بوم بپردازند.
بر همین اساس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اول تیرماه 1360، نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه، تحت عنوان نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد.
این نهاد انقلابی، به جهت تبلیغات دینی مردمی، سازماندهی و هدایت نیروهای مؤمن و تشکلهای مردمی، احیا و اشاعه معارف و فرهنگ تاریخ اسلام، مقابله با تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و رفع نیازهای فرهنگی طبقات جامعه به ویژه جوانان، از متن انقلاب متولد شد و در گذرگاههای حساس و خطیر که دشمنان اسلام در حذف انقلاب و فرهنگ اسلام ناب محمدی میکوشیدند، وارد میدان شد و رشد نمود.
سياستگذاري، برنامهريزي، هدايت، ساماندهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني – مردمي، زمينهسازي براي يافتن نيروهاي مؤمن و تأسيس تشکلهاي لازم و برنامهريزي و هماهنگي به منظور تقويت و هدايت مداوم انجمنهاي اسلامي، تلاش در راستای احياء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راههاي ممکن، با تأکيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامي و حراست از آن با همكاري مراجع و نهادهاي ذيربط، تحقيق و بررسي در خصوص تبليغات سوء و تهاجم فرهنگي دشمنان و شناسايي و تحليل ترفندهاي تبليغي عليه اسلام و انقلاب اسلامي، انجام مطالعات راهبردي و بررسيهاي كاربردي در زمينه نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه، بويژه جوانان و طراحي برنامهها و شيوههاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روشهاي سنتي در تبليغات اسلامي، تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروري، به منظور معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي و تبيين مواضع انقلاب اسلامي و انجام پژوهشهاي لازم، به ويژه در زمينه نظام تربيتي و مباني سياسي – اقتصادي و فرهنگي حكومت اسلامي و حمايت از پژوهشگران متعهد و غیره از جمله فعاليتهاي اين سازمان است.
این نهاد ارزشمند در سیر تکاملی خود، در چهاردهم فروردین ماه 1368، به فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله به سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی تغییر نام داد.
در نگاه دقیق سازمان تبلیغات دین تنها به باورها و اعتقادات عموم مربوط نمیشود، دین دستورالعمل زندگی است و به تمام جوانب زندگی توجه دارد به همین دلیل، تبیین و گسترش آن با فعالیتهای تبلیغی مناسب و تأثیرگذار بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.
همچنین یکی دیگر از شرایط موفقیت در امر تبلیغ، مردم شناسی است، شناخت فرهنگ و آداب و رسوم ملی، در نظر گرفتن نیازها، کمبودها و مشکلات ویژه مردم هر منطقه و نیز توجه به میزان تحصیلات و سطح آگاهیهای مردم و مسائلی دیگر از این گونه، از شرایط اساسی کارآمدی امر تبلیغ به شمار میآید.
در حقیقت بدون شناخت زمینه تبلیغ و روحیه مردم، هیچگونه تضمینی برای نفوذ کلام و پیام وجود ندارد و سازمان تبلیغات اسلامی، با وظیفهای بس عظیم و با برنامههایی دقیق، نیازهای نسل جوان و تمامی اقشار جامعه را شناسایی کرده و در راه دین باوری و خودباوری آنان، تلاش میکند.
در این دوره خطیر و پس از گذشت 40 سال از انقلاب که دشمن تمامی تلاش خود را در مایوس کردن مردم از انقلاب در داخل و منزوی کردن آن در جهان متمرکز کرده است ضرورت تبلیغ و تبیین و بصیرت افزایی برای عموم مردم به ویژه نسل جوان بیش از هر زمان دیگری است و در این برهه تاریخی که عدهای خواسته یا ناخواسته در پی دامن زدن به این جنگ روانی دشمن هستند وظیفه و تکلیف همه ماست که بدون راه دادن هرگونه شک و تردید به خود و محکم و استوار آنگونه که قرآن کریم به پیروانش درس شهامت و خودباوری میدهد و میفرماید: «سست نشوید و غمگین نگردید. شما برترید، اگر ایمان داشته باشید.»، با اطمینان به درستی راه خویش در تبلیغ ارزشهای اسلامی و انقلاب گام برداریم؛ چرا که در مسیر حق گام برمیداریم و حق نیز همیشه پیروز است.
در این راستا بیانیه گام دوم انقلاب که توسط سکاندار این انقلاب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این پیچ تاریخی انقلاب نگاشته و منتشر شد با نگاهی پر افتخار به40 سال گذشته انقلاب بخوبی راه پر از امید آینده انقلاب و دوستداران و علاقه مندان آن را روشن کرده است و تکلیف همه ما بعنوان مبلغان دین مبین بر تبیین و تشریح آن و کمک به طی کردن این راه است.
در پایان ضمن تبریک یکم تیر ماه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاعرسانی به همه فعالان و زحمتکشان این عرصه از خداوند منان آرزوی توفیق بیش از پیش برای همه این عزیزان دارم.
یادداشت از حجتالاسلام برومند رازیانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی سقز
انتهای پیام/
دیدگاه ها
کاربرگرامی، درصورتی که مایلید دیدگاه با نام و مشخصات خودتان ثبت و امکان نظردهی و پاسخگویی به نظرات سایر کاربران را نیز داشته باشید، لطفا در سایت ثبت نام کنید.